SEM

SEM betyder “Search Engine Marketing”.
På dansk vil det sige “Søgemaskine markedsføring”.
Det vil altså sige markedsføring, der koncenterer sig om at få en god placering i søgemaskiner, som f.eks. google.

Når man vil markedsføre sig på internettet er der basalt set to måder man kan gøre det på:

  • Man kan bruge betalte reklamer i Google i form af Adwords reklamer. Dette er også kaldet SEA for “Search Engine Advertising”
  • og man kan sørge for at ens placering i Google på søgninger er så høj som muligt ved hjælp af “SEO” eller “Search Engine Optimization” (på dansk “søgemaskine optimering”).

I internettets spæde begyndelse var det nok blot at have en hjemmeside. Hjemmesiden var ikke så vigtig for ens omsætning og synlighed. Andre markedsføringskanaler hjalp til at fange kunderne ind og hjemmesiden indeholdt måske kun ting som kontakt informationer m.m.

I dag er konkurrencen på internettet hård og det er ikke nok blot at have en hjemmeside for at blive set på nettet. Når folk søger efter produkter på nettet, ser de kun de allerførste søgeresultater og hvis man ikke befinder sig blandt dem, så opdager kunden slet ikke ens produkt.

Hvis man vil have mere synlighed, er man derfor nødt til at optimerer sin side, så google vælger den som en af de første at vise i sin søgning og/eller reklamerer for sin side i Google, så folk husker på ens produkt.

Markedsføring på internettet er billigere end meget andet markedsføring og meget af det kan man gøre selv uden hjælp fra et reklame bureau.

Selvom man ikke har et produkt at sælge (som denne side), er det vigtigt at blive fundet på internettet. – Hvad er ellers hele meningen med at have en hjemmeside.

Som regel har man noget man gerne vil vise eller fortælle omverdenen, som i vores tilfælde -at Haderslev er en fantastisk by!